Seuraposti 8/2019 27.11.2019

Tässä kirjeessä:

  • Täyttöpaikkoja tarkastetaan - kertokaa meille kokemuksianne
  • Pyrstösukellusta vai merenneitoilua?
  • Maksupääte helpottaa seuran arkea

Täyttöpaikkoja tarkastetaan - kertokaa meille kokemuksianne

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on aloittanut tarkastusten tekemisen sekä sukellusseurojen että sukellusliikkeiden täyttöpaikkoihin.

Sukeltajaliiton 2020 toimintasuunnitelmassa on suomenkielisen materiaalin tekeminen CMAS Compressor Operator -kurssille. Materiaalin tekemisessä olisi suurta apua seurojen kokemuksista. Jos teidän seuranne täyttöpaikka on jo tarkastettu, pyydämme ottamaan yhteyttä ja kertomaan, mihin asioihin tarkastuksessa kiinnitettiin erityisesti huomiota, mitkä asiat olivat teillä hyvällä tolalla ja mitä kehittämiskohteita tarkastuksessa löytyi.

Jos seurassanne on kompressoreihin ja täyttöpaikkojen vaatimuksiin perehtyneitä asiantuntevia jäseniä, voitte myös ehdottaa heitä työryhmään CMAS Compressor Operator -materiaalia tekemään.

Yhteydenotot mika.rautiainen@sukeltaja.fi


Pyrstösukellusta vai merenneitoilua?

Pyrstösukellus eli merenneitopyrstön kanssa uiminen/sukeltaminen on uusi, hauska tapa harrastaa sukellusta, ja joissakin seuroissa sitä jo tehdäänkin.

Pyrstösukelluksesta on puhuttu tähän mennessä merenneitoiluna tai merenneitouintina, ja niitä voi jatkossakin ihan hyvin käyttää puhekielessä. Merenneito ei kuitenkaan ole sukupuolineutraali sana, ja pyrstösukellusta harrastavat myös pojat ja miehet. Kotimaisten kielten keskus suosittelee virallisissa ja muodollisissa yhteyksissä käyttämään sanaa pyrstösukellus, joka sopiikin hyvin muun sukellussanastomme joukkoon (vrt. laitesukellus, snorkkelisukellus, vapaasukellus).

Haluamme, että kaikki lajista kiinnostuneet sukupuolesta riippumatta tuntevat sen omakseen, joten suosittelemme seuroja ja ohjaajia käyttämään pyrstösukellus-sanaa toiminnassaan.


Maksupääte helpottaa seuran arkea

Käteisellä maksamisen vähetessä myös seura voi ottaa käyttöönsä älypuhelimen tai tabletin kanssa käytettävän maksupäätteen korttimaksuja varten. Retkimaksut, täyttömaksut, laitevuokrat ja lähes kaikki seuran toimintamaksut hoituvat sillä kätevästi. Rahastonhoitaja kiittää, kun käteisen liikuttelu ja hallinnointi vähenee.

Palveluntarjoajia on muutamia. iZettle myy kortinlukijan asiakkaalle omaksi muutamalla kympillä ja perii jokaisesta maksutapahtumasta 1,95 % välityspalkkion. Lisäksi puhelimeen tai tablettiin ladataan sovellus.

SumUp on vastaava palvelu, jonka välityspalkkio on edullisempi, 0,95 %. Hinnan eroa selittävät lähinnä iZettlen monipuolisemmat ominaisuudet mm. kirjanpitoa varten. Lisäksi iZettle tarjoaa varastohallintaa.

Kokemuksia Kuopiosta

Kuopion Urheilusukeltajat hankki SumUp-maksupäätteen seuralle keväällä. Muutos on ollut tervetullut ja kaikin puolin onnistunut. Seuran koulutus- ja web-vastaava Olli Hartikaisen mukaan seurassa ei etukäteen tunnistettu tarvetta palvelulle, mutta järjestelmä on osoittautunut todella hyödylliseksi.

- Valitsimme SumUpin lähinnä hinnan perusteella ja koska sen ominaisuudet riittävät hyvin tarpeisiimme. Maksupääte on otettu seurassa hyvin vastaan, sillä käteisen siirtely ja tilisiirrot ovat kuormittaneet rahastonhoitajaa, hän kertoo.

Hartikaisen mielestä järjestelmän käyttäminen on todella helppoa: puhelimeen ladataan sovellus, kirjaudutaan sisään ja päätteellä luetaan kortti. Palveluntarjoaja tilittää maksut seuralle muutaman päivän sisällä. Kerran kuussa seura saa raportin kaikista maksuista eriteltyinä, ja se käy kirjanpitoon. Tulevaisuuteen kohdistuvia maksuja, kuten jäsenmaksuja päätteellä ei voi hoitaa, vaan tuote tai palvelu pitää luovuttaa 7 vuorokauden kuluessa maksusta.

- Eniten meillä päätettä käyttävät kipparit retki- ja tapahtumamaksuja vastaanottaessaan. Sillä maksetaan laitesukelluskokeilut, laitevuokrat ja muut sellaiset. Kurssimaksujakin voisi ottaa, mutta olemme toistaiseksi hoitaneet ne laskuttamalla. Paras esimerkki maksupäätteen näppäryydestä ja hyödyistä on, kun veloitimme sillä arpalipukemaksut 50-vuotisjuhlassamme. Arpamyynti moninkertaistui edellisiin vuosiin verrattuna, kun maksun pystyi hoitamaan helposti kortilla. Meillä on harkinnassa toisen laitteen hankinta, jolloin aluksella on aina yksi ja täyttöasemalla toinen maksupääte, Olli Hartikainen kertoo.


Peruuta lähetys

Tämän uutiskirjeen toteutus: OnlineMailer

Unsubscribe

This newsletter was made with: OnlineMailer