Kouluttajaposti 3/2022 24.2.2022

 

Tässä kirjeessä

  • Osaamisen neljä tasoa
  • Kouluttajakoulutusta Salossa
  • Kouluttajakoulutuksen tarve 2022?
  • Laitesukelluskokeilun Dyykki-materiaali

Osaamisen neljä tasoa

Osaamisen neljä tasoa on oppimispsykologinen malli, joka kartoittaa oppijan tietoisuuden merkitystä omasta osaamistasostaan, kun hän etenee osaamattomuudesta osaamiseen taitoja oppiessaan.

Mallin mukaan oppija ei alussa tiedosta, mitä hän ei osaa. Kun hän tulee tietoiseksi osaamattomuudestaan, hän tietoisesti kehittää osaamistaan ja harjoittelee uutta taitoa. Lopulta hän hallitsee taidon niin hyvin, että osaa suorittaa sen ilman että hänen täytyy enää tietoisesti keskittyä taitoon.

Osaamisen neljä tasoa ovat:

1) Tiedostamaton osaamattomuus

Henkilö ei ymmärrä tai tiedä, miten tietty asia suoritetaan. Hän ei välttämättä tunnista tätä puutteeksi. Hän saattaa pitää taitoa hyödyttömänä. Kehittyäkseen eteenpäin oppijan pitää tunnistaa ja tiedostaa oma osaamattomuutensa ja uuden taidon osaamisesta saavutettava hyöty. Riippuu oppijan oppimismotivaatiosta, miten pitkä aika hänellä kuluu tällä tasolla.

2) Tiedostettu osaamattomuus

Vaikka henkilö ei ymmärrä tai tiedä, miten tietty asia suoritetaan, hän tunnistaa puutteen osaamisessaan ja ymmärtää mitä hyötyä opittavasta taidosta on. Virheiden tekeminen ja virheistä oppiminen voi olla tärkeä osa oppimisprosessia tällä osaamisen tasolla.

3) Tiedostettu osaaminen

Henkilö osaa suorittaa taidon ja ymmärtää sen tarpeellisuuden ja siihen sisältyvät osatekijät. Taidon suorittaminen vaatii kuitenkin keskittymistä. Suorittaminen saattaa jakautua välivaiheisiin, ja taitosuorituksen aikana henkilön huomiokyky riittää ainoastaan suoritettavaan taitoon.

4) Tiedostamaton osaaminen

Henkilö on harjoitellut taitoa niin paljon, että siitä on ”tullut toinen luonto”. Taidon suorittaminen on luonnollista ja sujuvaa eikä edellytä erityistä keskittymistä itseensä. Tämän seurauksena henkilö kykenee suorittamaan taidon samanaikaisesti, kun hänen huomionsa keskittyy muiden tehtävien suorittamiseen. Muiden tehtävien tuottama tehtäväpaine ei vaikuta taidon suorittamiseen eikä laatuun. On mahdollista, että henkilö osaa opettaa taidon toiselle henkilölle.

Osaamisen neljän tason malli auttaa kouluttajia ymmärtämään oppilaidensa henkistä tilaa. Esimerkiksi tiedostamattoman osaamattomuuden tilassa oleva oppilas reagoi koulutukseen eri tavalla kuin oppilas, joka on tiedostetun osaamattomuuden tilassa. Jos oppilas ei tiedä, että hänellä on ongelma, hän ei myöskään pyri aktiivisesti ratkaisemaan ongelmaa. Toisaalta, tiedostetun osaamisen tasolla oleva henkilö ei välttämättä enää tarvitse tähän taitoon liittyen lisäkoulutusta. Lisäharjoittelu riittää, varsinkin, jos harjoitteluun liittyy kehittävää palautetta.


Kouluttajakoulutusta Salossa

Salon seudulla järjestetään CMAS One Star Instructor -kurssi huhti-kesäkuussa. Kurssi on avoin kaikille pääsyvaatimukset täyttäville kotipaikasta riippumatta, mutta varsinkin Varsinais-Suomen ja Länsi-Uudenmaan alueella asuvia sopivasti lähellä.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset täältä.

Lisäksi Salossa järjestetään samaan aikaan crossover-kurssi CMAS Two Star Snorkel Instructorista CMAS Two Star Instructoriksi.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset täältä.

Samassa yhteydessä on mahdollista järjestää myös CMAS Two Star Instructor -kurssi ja/tai crossover toisen koulutusjärjestön laitesukelluskouluttajasta CMAS Two Star Instructoriksi, jos kysyntää ja kiinnostusta on riittävästi. Laittakaa viestiä mika.rautiainen@sukeltaja.fi, jos näihin on kiinnostusta.


Kouluttajakoulutuksen tarve 2022?

Ohjaaja- ja kouluttajakurssien järjestämistä suunnitellaan tarvelähtöisesti vuosittain seurojen puheenjohtajille, nuorisovastaaville ja koulutusvastaaville lähetettävän tarvekyselyn avulla. Syksyllä 2021 järjestettyyn kyselyyn vuoden 2022 koulutustarpeista saatiin valitettavan vähän vastauksia, vain alle kolmasosa edelliseen kyselyyn verrattuna.

Koronarajoitusten lieventyessä sukelluskurssien kysyntä on taas kääntynyt kasvuun ja uusia kouluttajaresursseja tarvitaan entistä enemmän. Vaikka seurasi ei olisi vastannutkaan kyselyyn, koulutustarpeesta voi ilmoittaa muutenkin.

CMAS M1- ja M2 -kursseja, täydennyskoulutuksia lähikouluttajasta CMAS M1-kouluttajaksi ja crossovereita toisen koulutusjärjestön laitesukelluskouluttajasta CMAS M2 -kouluttajaksi järjestetään tarpeen mukaan CMAS M3 -kouluttajien toimesta alueellisesti ja paikallisesti eri puolella Suomea. Tarvittaessa paikallista ja alueellista koulutusta voidaan myös täydentää valtakunnallisilla ”urheiluopistokursseilla”.

CMAS M3-kouluttajien yhteystiedot löytyvät Liiton sivuilta ja heihin voi olla suoraan yhteydessä. Myös Liiton toimistoon tai koulutuspäällikköön voi ottaa yhteyttä. Varsinkin, jos on tarvetta valtakunnalliseen kurssiin, kannattaa olla yhteydessä koulutuspäällikköön.


Laitesukelluskokeilun Dyykki-materiaali

Laitesukelluskokeilun Dyykki-materiaali on saatavilla suomeksi, englanniksi ja venäjäksi. On kaksi tapaa, jolla saat materiaalit omien laitesukelluskokeilijoidesi käyttöön.

1) Yksinkertaisempi tapa on, että annat heille linkin Dyykkiin (www.sukeltaja.fi/dyykki) ja osallistujat kirjautuvat sisään seuraavilla tunnuksilla:

Username: Laitesukelluskokeilu
Password: Laitesukelluskokeilu

Kirjautumisen jälkeen kokeilija saapuu Dyykin työpöydälle, jossa hänelle näkyvät materiaalin eri kieliversiot.

Tämä yleistunnuksilla aukeava materiaali on kaikkien kokeilijoiden yhteiskäytössä. Sitä ei ole kytketty millekään seuralle, sen keskustelufoorumi ei ole käytössä, kouluttajat eivät ole sillä jäsenenä eivätkä pysty seuraamaan osallistujien etenemistä.

2) Toista tapaa voit käyttää, jos haluat enemmän kontrollia osallistujiin. Perusta kurssi Liiton kalenteriin normaalisti, kuten perustaisit minkä hyvänsä sukelluskurssin. Kun oppilaat ovat ilmoittautuneet kalenterin kautta laitesukelluskokeiluun, vaihdat heidän tilakseen kalenterissa “Hyväksytty kurssille”, jolloin n. puolen vuorokauden sisällä Dyykki-materiaali aukeaa heidän käyttöönsä.

Huomio: jokaiselle kieliversiolle on perustettava oma erillinen kurssinsa kalenteriin.
Tällä tavalla toteutettuna laitesukelluskokeilu on tavallaan oma “kurssinsa”. Saatte osallistujien yhteystiedot seuran käyttöön, osallistujien lisäksi myös kalenteriin merkityistä kouluttajista tulee Dyykki-toteutuksen jäseniä, keskustelufoorumi on osallistujien ja kouluttajien käytössä ja kouluttaja pystyy seuraamaan, miten osallistujat käyvät materiaalia läpi.

Laitesukelluskokeilun Dyykki-materiaalit ovat molemmilla toteutustavoilla maksuttomasti kouluttajien käytössä.

Peruuta lähetys

Tämän uutiskirjeen toteutus: OnlineMailer

Unsubscribe

This newsletter was made with: OnlineMailer